Promovare eficientă afacere online cu buget limitat

A ajunge cât mai aproape de publicul țintă și a obține clienți reprezintă o mare provocare pentru orice afacere, în orice etapă s-ar afla ea. Situația este cu atât mai complicată atunci când este cazul unei afaceri noi sau aflată la început. În multe cazuri bugetul disponibil pentru promovare, într-o primă fază, este limitat. În plus, de cele mai multe ori antreprenorilor le lipsește și experiența necesară pentru a ști în ce direcție să fie orientate cheltuielile de marketing.

Ne-am gândit să vă oferim câteva informații și detalii despre ceea ce este de făcut atunci când lansați o afacere online cu buget mic. Și, chiar dacă, în mare știți ce aveți de făcut, întotdeauna sunt binevenite câteva sfaturi și recomandări. Ele vă pot servi drept sursă de inspirație sau drept confirmare că planul pus la punct respectă cerințele actuale în materie de performanță online. Recomandările noastre folosesc experiența noastră de business de peste 20 ani (ce acoperă și consultanță pentru start-up-uri și IMM).

Mediul online este la ora actuală unul extrem de competitiv. Măsurile și acțiunile ce trebuie întreprinse sunt numeroase. Obținerea de rezultate consistente (vânzări, lead-uri, oportunități, etc) este azi din ce în ce mai complicată. De aceea asigurarea unui start bun, evaluarea periodică a performanțelor și ajustarea permanentă a campaniilor de promovare este cheia succesului oricărei afaceri cu componentă online.

Principala miză este (și va rămâne pe toată durata de funcționare a companiei) aceea de a ajunge la publicul țintă vizat. Iar acest lucru nu poate fi realizat decât prin conceperea unei strategii de promovare (și apoi de urmarire și optimizare) cât mai detaliate și adaptate domeniului  de activitate, obiectivelor și bugetului disponibil.

Care sunt cele mai importante metode pentru promovarea unei afaceri online cu buget limitat?

Iată câteva recomandări utile pentru a ajunge eficient la clienți:

  1. Apelați la o firmă de web design cu experiență pentru realizarea site-ului 

Performanța afacerii în mediul online este strâns legată de performanța site-ului (sau a magazinului online) creat pentru a prezenta afacerea și a vinde. Dacă acesta nu va fi centrat pe a oferi utilizatorilor cea mai bună experiență de navigare și ușurință în a interacționa cu el, bugetul pentru promovare alocat ulterior poate fi în mare parte risipă.

Crearea unui site web actual, în parametrii minimi acceptați în zile noastre, trebuie să aibă următoarele elemente:

  • o grafică și un design atrăgător
  • conținut optimizat pentru motoarele de căutare
  • variantă responsiva
  • viteză de încărcare cât mai bună
  • ușurință de navigare și revenire în meniu
  • UX( User Experience) și UI ( User Interface) cât mai bune
  • conexiuni cu rețele sociale.

 

  1. Creați conținut original, cu impact cât mai mare

Un site deosebit, servicii și produse care (se) vând, au nevoie de “limbajul” și canalele potrivite pentru a se adresa publicului vizat. Dacă nu acordați atenția cuvenită creării de conținut de calitate (text, imagini, infografice, alte elemente multimedia), succesul poate avea de așteptat.

Acest aspect este indispensabil atât pentru lansarea oricărei afaceri online, cât și pentru a ajunge mai ușor la anumite obiective. Sarcina poate fi realizată cu resurse proprii, eventual chiar de către proprietarii afacerii, care știu cel mai bine ce public vizează și care este scopul afacerii.

Pentru rezultate mai rapide puteți apela la o agenție de content marketing sau de marketing digital. Aici găsiți experiența necesară pentru conceperea de conținut optimizat pentru motoarele de căutare, dar și pentru canalele alese pentru a vă promova. În funcție de competiția din domeniu și de țintele propuse, se poate porni de la un buget mai mic, urmând să-l ajustați în funcție de rezultatele obținute sau cele vizate.

Pentru a avea o vizibilitate cât mai bună prin crearea și livrarea de conținut, aveți nevoie de prezență și pe principalele rețele de socializare, realizarea de imagini, filme și postări pe bloguri, de articole în presa online, în publicații cu autoritate etc. Găsirea canalelor și notei potrivite de abordare și comunicare va juca un rol esențial în succesul fiecărui demers.

  1. Realizați un plan de marketing și promovare cât mai detaliat

După ce ați identificat elementele principale, cuvintele cheie cele mai potrivite pentru afacere, publicul și canalele cu cea mai mare audiență, este bine să realizați un plan sub forma unui tabel clar cu toate acțiunile pe care le veți face pe cel puțin 3 – 6 luni. Urmăriți cu rigurozitate. Doar astfel puteți fi cât mai eficienți în alocarea bugetului. În plus, un astfel de tabel vă poate fi extrem de util în a vedea rezultatele obținute și a direcționa cât mai bine inițiativele și cheltuielile viitoare.

  1. Realizați campanii de promovare PPC cu buget stabilit

Crearea de campanii Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn etc. reprezintă cea mai rapidă modalitate de a ajunge în atenția publicului vizat. Vizibilitatea și rezultatele vor fi imediate. Puteții obține astfel o creștere de trafic și puteți câștiga imediat și primii clienți. Dacă setați bine campania și cei care vă accesează site-ul vor găsi aici ceea ce îi interesează, rezultatele sunt garantate. Platformele de mai sus pun la dispoziția voastră interfețe intuitive de administrare a campaniilor, materialele (tutoriale) explicative de învățare și mecanisme automate de ajustare a parametrilor astfel încât puteți să vă ocupați chiar voi de setarea și urmărirea campaniei. Sigur, un expert în performance marketing va utiliza toate instrumentele complexe pentru a obține rezultate maxime însă veți putea obține și singuri rezultate acceptabile.

  1. Comunicați pe rețelele de socializare

Social media este o parte integrantă din viața noastră. Prin crearea de conturi pe cele mai importante canale de social media precum Facebook, Instagram, YouTube, Google Business, LinkedIn sau Pinterest, puteți ajunge simplu, eficient și cu costuri avantajoase la cât mai mulți dintre clienții dvs (actuali sau potențiali). În funcție de domeniul de activitate, de publicul vizat, de intențiile de dezvoltare și de bugetul disponibil se poate alege promovarea pe unul dintre aceste canale sau pe mai multe dintre acestea. Campaniile de comunicare pe rețele sociale cele mai reușite sunt cele care folosesc strategii bine puse la punct încă de la început, complexe, combinate, care se desfășoară pe o perioadă potrivită de timp și cu un buget corespunzător.

  1. Înscrieți-vă businessul în directoare de afaceri, platforme de referințe, comparatoare de prețuri sau vânzări 

Există azi directoare de afaceri, platforme de servicii (recomandări prin referințe, marketing prin afiliere), comparatoare de prețuri sau vânzări (de tip marketplace) care, fie gratuit, fie contra unor sume fixe sau unor comisioane din vanzari, vă vor ajuta să vă prezentați afacerea și produsele. Puteți obține noi vânzări, fără să investiți prea mult. În cazul acesta, în funcție de tipul campaniei, comisionul pentru serviciu va fi oferit doar în cazul realizării unei conversii sau a unei vânzări.

Alegeți cele mai bune platforme potrivite pentru serviciile sau produsele aflate în oferta voastră și pe cele cu o vizibilitate și autoritate cât mai bune. Cateva exemple sunt: 2performant, Emag marketplace, price.ro, compari.ro

  1. Realizați materiale de prezentare virale cu impact cât mai mare

Astăzi, în mediul online circulă foarte multe materialele care sunt interesante, creative și foarte atractive. Realizarea unui infografic sau a unui filmuleț cu avantajele și aspectele cele mai importante pentru produsul sau serviciul vândut, poate aduce un trafic suplimentar binevenit. Urmăriți să comunicați original, cu umor și să obțineți conținut ce atrage și poate deveni viral; utilizatorii vor share-ui acest conținut mai departe iar voi veți beneficia de o promovare gratuită.

  1. Oferiți vizitatorilor vouchere, discounturi sau alte avantaje

Clienții voștri vor aprecia foarte mult orice reducere sau avantaj financiar. Această modalitate de recompensare poate fi un instrument de marketing foarte eficient. Va influența pozitiv traficul și poate aduce și recomandări, fără a fi nevoie să vă creșteți bugetul de promovare.

  1. Promovați-vă prin servicii de email marketing

Aceasta este un alt mijloc pentru a comunica cu potențialii și clienții existenți. Azi există numeroase platforme cu servicii de bază gratuite (precum Mailchimp), care să vă ajute să organizați astfel de campanii, cu bugete mici sau chiar fără costuri. În astfel de cazuri aveți grijă să respectați prevederile legale în vigoare legate de protecția datelor cu caracter personal. Abonarea la un newsletter vă poate servi foarte bine în acest scop.

  1. Creați parteneriate cu alte site-uri

Dacă nu vreți să cheltuiți bani pe achiziția de link-uri, contactați site-uri și afaceri care pot fi interesate sau conexe cu afacerea voastră. Puteți avea surprize plăcute și economisiți bani, pe care să-i redirecționați în alte forme de promovare.

  1. Alegeți o variantă de marketing local

Dacă domeniul și tipul afacerii o permite, derularea de campanii de marketing localizat aduce economii substanțiale la buget și un cost de achiziție de noi clienți mult mai mic. Înscrieți-vă afacerea pe Google Business. Localizați campaniile de promovare și optimizați site-ul pentru căutări localizate. Postați localizat în rețelele sociale. Majoritatea platformelor sociale oferă o mulțime de opțiuni de localizare, de la setarea unei locații în profilul dvs. la etichetarea locației fiecărei postări. Alte idei merg către activități offline:

  • Distribuiți materiale de promovare tipărite local.
  • Sponsorizati o cauză din comunitate.
  • Participati la evenimente locale.
  • Folosiți panouri de semnalizare pe trotuar.
  • Instalați o căsuță de sugestii și recomandări.

Merită să încercați și să vedeți care sunt rezultatele.

  1. Participați la evenimente de networking (la care puteți face schimb de cărți de vizită)

Participarea la evenimente unde se adună persoane care ar putea fi interesate de produsele și domeniul vostru de activitate este o metodă eficientă de a vă promova afacerea și de a câștiga noi clienți.

  1. Organizați cursuri demonstrative, prezentări sau evenimente de lansare

Fără să vă aventurați către cheltuieli prea mari, la sediul propriei firme (birou sau spațiu comercial), puteți organiza periodic prezentări sau demonstrații pentru serviciile și produsele aflate în ofertă. În cazul unui magazin online, deschiderea unui showroom poate aduce schimbări semnificative în achiziția de noi clienți.

  1. Organizați concursuri cu premii

Organizați un concurs sau o tombolă online având ca miză un premiu nu foarte costisitor. Această modalitate este un mijloc foarte bun pentru a vă promova și a strânge informații despre clienți și preferințele lor. În cazul în care culegeți date despre prospecți sau clienți, aveți grijă să respectați prevederile pentru protectia datelor cu caracter personal (GDPR).

  1. Oferiți clienților un cadou, un produs, o reducere sau un bon valoric pentru aducerea de noi clienți

Dacă un client obține avantaje prin aducerea unui nou client sau printr-o recomandare, într-un astfel de caz puteți obține și vânzare și promovare în același preț. Puteți astfel să vă alcătuiți o rețea mare de agenți virtuali de vânzări care vor fi motivați să vă promoveze pentru un comision din vânzările lor către alți clienți.

Aceste strategii sunt recomandate și valabile pentru promovarea eficientă a oricărei afaceri, fie ea una exclusiv online sau mixtă, la început de drum sau deja cunoscută. Bifarea cât mai multora dintre aceste modalități contribuie în mod semnificativ atât pentru a obține mai mulți clienți, cât și a vă promova la costuri cât mai bune.

Fie că dispuneți de un buget mai mare sau de unul limitat, începutul oricărei afaceri este mereu mai dificil. Punând la punct un set de măsuri de promovare complexe, inteligente și creative, puteți ajunge mai repede la publicul țintă vizat, cu costuri de achiziție mai mici. Este foarte important să elaborați un plan de marketing și promovare cât mai detaliat, pe care să-l respectați cu o rigurozitate cât mai mare.

În funcție de scopul vizat și de domeniul de activitate este nevoie de experiență și determinare pentru a lansa o afacere online cu buget rezonabil.

Pentru a face economii puteți recurge la resurse interne. Însă, dacă doriți performanță, aveți nevoie de colaborări cu specialiști în marketing și promovare, un buget adecvat, informare permanentă în legătură cu noutățile din domeniu, de sfaturi și recomandări avizate de experți și de acțiuni concrete, pe care să le evaluați permanent.

Meniu