Ce înseamnă web design

Web design este un termen general folosit pentru a descrie o etapa importantă în dezvoltarea unui site. Fie că este un website corporate de prezentare, un magazin virtual, o pagina personală  de prezentare, un portal, sau chiar un blog, etapa de web design este cea care conferă identitatea vizuala a website-ului, este procesul în care se construiește imaginea grafică cu care site-ul își va întâmpina vizitatorii. Într-o înțelegere generală din ce în ce mai mult acceptată și de noi, web designul se identifica cu procesul de creare site.

Primul web designer a fost chiar inventatorul www-ului, Tim Berners Lee, care a creat și publicat online primul site din istorie web în 1991. La început, site-urile nu erau nici pe departe atât de complexe și încărcate grafic cum sunt în prezent, limbajul de baza utilizat – HTML – nefiind prea puternic și permițând numai o serie limitată de formatări, precum și inserarea de linkuri, pentru a putea lega paginile între ele, designul web fiind la vremea respectivă, de fapt, programare web.

Site-urile, în forma în care ele sunt interpretate și afișate de aplicațiile software numite browsere, sunt destinate să fie înțelese de orice utilizator, chiar fără cunoștințe în domeniul programării. Fără aceste browsere care știu să interpreteze limbajul cod și să afișeze rezultatul pe ecran, site-urile ar fi doar înșiruiri de texte neformatate și, cel mai probabil, fără imagini. În principiu limbajul HTML indică locul în care să se afișeze diversele elemente vizibile, dimensiunea, culoarea, precum și alți parametri care conferă unei pagini web atât aspectul, cât și funcționalitățile dorite.

Din punct de vedere tehnic, procesul de creație web design poate fi destul de dificil. În procesul tradițional de creare, web design-ul folosește unelte grafice specializate (ca de exemplu Adobe Photoshop) pentru a desena inițial o macheta grafica (mock-up) statică a paginilor. El creează în acest proces forma butoanelor grafice, dimensionează și poziționează sigla sau logo-ul, stabilește locul meniurilor pe ecran, dimensiunea și aspectul textului, schema de culori a site-ului, precum și alte aspecte specifice. Datorită faptului că această imagine primară este apoi “tăiată” în imagini mai mici, care urmează să fie inserate în tabele sau definite în CSS, din punct de vedere grafic site-urile se supun acelorași reguli de compoziție ca și lucrările grafice tipărite. Macheta grafica este modificată pana cand corespunde așteptărilor clientului și apoi intra în procesul următor de prelucrare HTML. Astfel se generează un prim “schelet” al site-ului (mock-up), care simulează site-ul și toate funcțiile lui, fără a avea însă conținutul real. Urmează inserarea codului care va genera în final website-ul (sau programarea sa). De regulă, tot în aceasta etapa tradițională, se construiește și interfața de administrare ce permite unui utilizator cu drepturi să modifice, șteargă sau să adauge anumite zone de conținut din site (pagini, noutăți, produse, servicii, etc). Conținutul se poate administra și prin utilizarea unui editor HTML de tip WYSIWYG.

În ultimii ani, datorită dezvoltării puternice a domeniului, odată cu apariția si raspandirea platformelor populare CMS (Content Management System) integrate care genereaza rapid pagini web (ca de exemplu WordPress, Joomla, Typo3, etc), web design-ul folosește din ce în ce mai mult teme de design, șabloane sau template-uri de design predefinite. Acestea care pun la dispoziția utilizatorilor mai multe variante simple de personalizare complexă și modificare (culori, fonturi, galerii, efecte vizuale, boxuri, tabele, formulare, formate de pagini și functionalitati predefinite, conectori cu alte aplicații web) ce pot fi combinate pentru a obține un design web original și per ansamblu un rezultat bun. Temele de design asigură, de regulă, un comportament responsiv testat pe mai multe tipuri de dispozitive și browsere având regula prețuri accesibile (multe din ele fiind chiar gratuite).

Metoda tradițională ramâne un standard de dezvoltare pentru site-urile personalizate, unice, fie foarte mici sau de mari dimensiuni, aparținând unor mărci renumite sau care trebuie sa fie unice ca aspect și / sau functionalitati și care dispun de un buget consistent.

Un web design bun ar trebui sa respecte următoarele recomandări de bune practici în domeniu:

  • compoziție ‘curată’ și atrăgătoare, fără elemente care sa deturneze atenția de la conținut;
  • grafica modernă, atractivă, în tendintele momentului, avand un raport optim între elementele vizuale și conținutul text;
  • comportament responsiv cat mai bun; în multe domenii traficul de pe dispozitivele mobile reprezinta mai mult de 75  % din totalul traficului pe site;
  • structura logică cât mai simplă a informației, ușor de parcurs astfel încât vizitatorul să ajungă rapid la paginile de interes.

Web-designer-ul trebuie să regaseasca un echilibru între elementele dinamice care fac site-ul atractiv și preocuparea de a produce un design web care sa permita o experiență plăcută pentru cât mai mulți utilizatori web, indiferent de dimensiunea ecranului pe care aceștia vizualizeaza site-ul.

Echipa noastră de profesioniști cu o experiență de peste 15 ani respectă recomandările de bune practici în web design. Dacă începeți un proiect de website, folosiți butonul de mai jos pentru contact rapid și spuneți-ne cât mai multe despre el. Vă vom ajuta sa îl dezvoltați și să îl promovați pentru a avea rezultatele dorite. Dacă aveți la dispoziție un buget limitat vă rugăm să parcurgeți și lista noastră de oferte creare site și web design predefinite.

Meniu
EnglishRomanian