Construim si intretinem platforme web profesionale

Articole

Recomandari de Bune Practici Web Design

 

 

    Fie ca incepeti un nou proiect de web design, va ganditi la imbunatatirea unui site existent, sau pur si simplu doriti sa reverificati funtionalitatea site-ului existent, ar trebui sa luati in calcul cateva reguli de bune practici pentru Web Design.
Acestea vizeaza in principal noii vizitatori; clientii fideli vor judeca site-ul aplicand criterii diferite. Ca si cum ar trebui sa alegeti hainele potrivite pentru un interviu de angajare, tot asa aceste principii de baza va vor ajuta sa alegeti „un look” potrivit site-ului astfel incat acesta sa faca o impresie buna si sa obtina rezultate.

1. Site-ul trebuie sa se incarce repede

Oricum ati privi acest lucru, o pagina care se incarca rapid trebuie sa fie prima grija. Internetul inseamna viteza, cautari rapide, cumparaturi rapide, informatii rapide. Nu poti obtine nimic din toate aceste cu o pagina care se incarca incet. Ati dat vreodata o cautare pe Google si un link pe care ati dat click nu s-a deschis imediat? Ce ati facut? Ati asteptat rabdatori sa se incarce pagina sau ati trecut rapid la urmatorul link din lista? Site-urile noastre preferate se deschid aproape instant.

Cateva sugestii care sa duca la o incarcare rapida a site-ului:
- Asigurati-va ca imaginile sunt optimizate corect. Nu folositi imagini foarte mari, lasati-le pe acestea pentru alta pagina.
- Pastrati orice element multimedia care porneste o data cu site-ul este setat pe minim, dati mai bine link-uri pentru continutul multimedia.
- Verificati-va codul site-ului pentru a detecta toate elementele care pot afecta durata de incarcare a paginii de start.
- Intrucat textele se incarca aproape imediat si au dimensiuni mici, folositi cat text doriti pe prima pagina si pastrati restul elementelor sub control.
Asigurativa ca solutia de gazduire folosita este acceptabila (performante servere, uptime, latime de banda, etc). O limitare importanta sau cadere din acest capitol se va regasi in viteza cu site-ul Dvs se incarca.

2. Renuntati la o animatie inutila inaintea paginii de start

Apreciati cumva o animatie complicata care nu va spune absolut nimic si pentru care trebuie sa asteptati inainte de a vi se incarca site-ul? Nici noi. Ultimul lucru pe care ni-l dorim atunci cand gasim un site interesant este sa asteptam sa se incarce cine stie ce animatie inainte sa ajungem la prima pagina. Asta nu inseamna ca nu ne dorim continut multimedia pe un site. Pur si simplu nu vrem o animatie care sa ne faca sa asteptam sa termine inainte de prima pagina. E ca si cand ar trebui sa astepti ca un vanzator de la magazin sa termine de spus un discurs bine memorat inainte de a avea posibilitatea sa ii adresezi o intrebare. Ne plac animatiile doar la locul si momentul potrivit. In plus in cazul in care sunt un vizitator fidel, am mai vazut acea animatie si nu este nevoie sa o urmaresc din nou.
Sugestia noastra este sa folositi o animatie mai mica incorporata in pagina principala si care sa aiba un sumar al continutului site-ului si link-uri catre celelalte pagini din site. Va face ca prima pagina sa se incarce mult mai rapid (fisierul e mai mic) si vizitatorii pot continua navigarea fara a astepta sa se termina animatia.

Ca un corolar, nu puneti niciodata logo-ul firmei  pe o prima pagina alaturi de care sa scrieti :”Intra pe site”. Acest lucru este o dovada de neprofesionalism si va alunga potentialii noi vizitatori. Categoric de evitat atunci cand un vizitator intra pe un site este sa dea click pe un alt link ca sa poata intra in site. Aceasta este o pierdere de timp.

3. Eliminati elemente enervante pe prima pagina

– O data ajunsi pe site-ul dumneavoastra, pastrati-va vizitatorii. Ultimul lucru pe care il doriti este sa ii alungati repede de-acolo. Astfel, nu puneti nimic enervant pe prima pagina. Fara muzica de fundal la un volum enervant care ii va face sa caute rapid butonul de volum sau butonul de inapoi al browser-ului. Fara animatii si bannere care apar in timp ce ei citesc continutul site-ului. Fara reclame de tip pop-up,flyout, sau expandabile care acopera continutul din pagina de start. Pe scurt, lasati la o parte aceste elemente jucause pana cand sunteti sigur ca utilizatorii raman pe site. Majoritatea vizitatorilor intamplatori vor parasi oricum site-ul rapid asa ca nu are rost sa ii faceti sa plece mai repede decat ar face-o ei insisi.
Continutul multimedia este grozav pe un site insa nu bombardati utilizatorii chiar de la inceputul vizitei lor cu acest tip de continut. Daca doriti sa aveti un fisier audio pe site, puneti o poza cu un link, cum ar fi o poza cu dumneavoastra si cu un text ceva de genul: „Dati-mi voie sa va spun cum sa faceti 50.000 lei luna aceasta”. Daca sunt interesati, vor da click sa asculte mesajul; daca nu, atunci oricum ar trebui sa folositi si alta metoda de transmitere a acestor informatii.
De asemenea monitorizati ce contin mesajele publicitare in cazul in care vindeti spatiu pentru reclame. Suntem siguri ca ati vazut acele reclame cu figuri animate dansand, tare dragute la prima vedere. Dar dupa ce l-am vazut de 10 000 de ori, am adaugat compania pe lista acelora cu care nu mai facem afaceri. Acea animatie a lor s-a transformat din „Priveste-ma!” in „Enervant” in mintea noastra. Acest tip de reclame vor influenta vizitatorii site-ului dumneavoastra. Deci, chiar daca web designul site-ului dumneavoastra este perfect, un singur element pus eronat va poate distruge intreaga munca.

4. Concentrati-va pe claritatea mesajului

– Prea multe site-uri sunt un ghiveci in ceea ce priveste continutul. Aceasta este o caracteristica particulara a blogurilor. Anumite tipuri de site-uri se bazeaza pe unitatea continutului, dar majoritatea nu fac asta. Faceti usor accesul vizitatorilor in site pentru a le facilita intelegerea si nu ghicirea continutului. Este necesar un titlu clar, urmat de text clar si concis. Aici este locul in care expresia „o poza face cat o mie de cuvinte”.

Va doriti ca vizitatorii sa inteleaga rapid mesajul dumneavoastra. Daca le place, vor incepe sa citeasca si restul paginii si sa navigheze pe site. Daca nu le place, nu are nici un rost in sa incercati sa ii tineti pe site. Astfel, nu ii faceti pe vizitatori sa ghiceasca, dati-le informatia clar si concis si veti avea parte de vizitatori fericiti. Si, daca ne gandim la site-urile cu posibilitatea de a cumpara online, un vizitator multumit este unul care devine si cumparator.

5. Alegeti un (web) design coordonat

Acesta ar trebui sa fie evident insa este surpinzator cum multe site-uri isi schimba designul la fiecare pagina. Doriti ca vizitatorii sa se simta bine cand navigheaza pe site si singurul mod de a obtine asta este prin a avea un design coordonat. O sigla sugestiva, folosirea unei anumite palete de culoare, pastrarea aceleiasi metoda de aranjare a butoanelor de navigare, toate acestea contribuie la unitatea designului. Aceasta nu insemna ca nu puteti schimba culorile sau aspectul anumitor parti ale siteului, dar daca faceti acest lucru, trebuie sa aveti mare grija ca acestea sa nu fie prea evidente pentru a nu crea senzatia ca s-a trecut in alt site.
Daca pozitionati clar sigla, bara de navigare, si alegeti un aspect unitar al butoanelor sau alte elemente grafice atunci sunteti pe drumul cel bun catre un site cu un design unitar. Daca schimbati culorile pentru o anumita sectiune dar pastrati celelalte elemente in acelasi loc, sigla in aceiasi pozitie, acelasi tip de navigare, acelasi tip de butoane, atunci vizitatorii nu se vor simti pierduti pe site-ul dumneavoastra.

6. Implementati o navigare usoara

– O data ce ati captat atentia vizitatorilor dumneavoastra doriti ca acestia sa se poata deplasa usor dintr-o parte in alta. Acest lucru sa face cu ajutorul unei navigari usoare. Exista patru locatii standard pentru plasarea elementelor de navigare: sus, pe partea stanga, pe partea dreapta si la baza. In general pastram elementele de navigare fie sus fie in stanga. Apoi textul est bazat pe navigarea din josul paginii, text care este mai semnificativ pentru indexarea paginilor in motoarele de cautare, insa totodata face posibila trecerea utilizatorilor la paginile urmatoare o data ce au ajuns in josul paginii.
Majoritatea oamenilor incep sa citeasca o pagina de sus din stanga pana in dreapta jos. Astfel navigarea ideala trebuie sa fie fie de sus fie de la stanga. De asemenea navigarea in stanga sau sus nu se va modifica indiferent de ajustarea dimensiunii paginii. Cel mai rau lucru care poate fi facut este pozitionarea navigarii in partea dreapta si sa aveti dimensiunea setata pentru un ecran mare. Sa spunem de exemplu ca aveti setata dimensiunea la 1024 insa cineva are setat ecranul la 800, atunci acesta nu va mai vedea deloc navigarea din partea dreapta. Partea din stanga va fii permanenta vizibila insa cea din dreapta va fii in afrara ariei lor vizuale. Desigur un design care foloseste meniuri mobila sau de tip pop-up poate preveni aceste inconveniente si pot reduce limitarile de vizibilitate.
Nu folositi navigarea misterioasa decat daca stiti ca vizitatorii pot sa intuiasca acest lucru. Acest tip de navigare este folosit atunci cand navigarea este ascunsa in spatele unor imagini sau pozitionate in pagina intr-o ordine aleatoare. Acest lucru poate fii distractiv pe site-uri cu jocuri sau pentru socializare dar in majoritatea cazurilor navigarea ar trebui sa fie simpla si usor de folosit. Daca doriti sa practicati Navigare Misterioasa, este recomandata folosirea navigarii de tip text de la baza paginii pentru orice eventualitate.

7. Afisati un site cu continut complet

– Nimeni nu isi doreste un site unde singurul lucru care il gaseste sa fie „In constructie”. Acestea sunt cuvinte pe care nu ar trebui sa le folositi niciodata. Daca o parte a unui site nu este gata in totalitate pur si simplu nu il mai afisati. Este mai bine sa aveti un site care sa arate complet si profesional, decat unul care este in lucru si care nu ar trebui sa fie online inca.
Le puteti foarte simplu spune utilizatorilor ca vor avea mai mult continut in viitor fara a da  site-ului un aspect nefinisat. Folosti fraze precum „Continut updatat saptamanal” sau „Noi produse luna de luna”. Ambele fraze vor transmite vizitatorilor un mesaj clar si ii vor face sa revina insa niciunul nu va da un aspect de site neterminat. Astfel, nu conteaza cat de mic este site-ul dumneavoastra, dati impresia ca v-ati dat osteneala inainte de a-l pune online; acest lucru ii va da un aspect mai profesional.
In Incheiere – Prin folosirea acestor conditii de baza a unei bune parctici de web design veti fii pe drumul cel bun in a avea o prezenta web de succes. Tineti bine minte ce cautati in pagina dupa ce ati efectuat o cautare Google sau Yahoo sau cu ajutorul oricarui alt tip de cautare online. Daca doriti pagini care se se incarce rapid, asigurati-va ca paginile vi se incarca rapid. Daca doriti sa gasiti usor si rapid ceea ce cautati asigurati-va ca aveti o navigare usoara. Aveti in minte imaginea unui prim vizitator si puneti-va in pielea unui utilizator pentru a face din site-ul dumneavoastra un loc mai placut si succesul nu va inceta sa apara.